dr hab. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, prof. UW
Ukończyła studia na Akademii Teologii Katolickiej (magisterium: Indiańskie źródła muzyki katolickiej na obszarze Andów Środkowych. Na podstawie 19 utworów z nagrania mszy św. w miejscowości Llallagua (Boliwia), 1983). Od 1985 r. pracuje w Instytucie Muzykologii UW. Tematem jej pracy doktorskiej (Wydział Historyczny UW, 1992) była Kultura muzyczna metropolii inkaskiej. Rola kronik hiszpańskich XVI i XVII w. w etnomuzykologii obszaru andyjskiego. Habilitację uzyskała na podstawie pracy Rytuał dźwięku. Muzyka w kulturze Nasca (Wydział Historyczny UW, 2005).
Specjalizuje się w zakresie antropologii muzyki i amerykanistyki. Prowadzi badania etnomuzykologiczne, historyczne i archeomuzykologiczne na terenie Peru, Ekwadoru, Boliwii.
Zrealizowane projekty autorskie (granty) finansowane przez KBN i MNiSW:
- „Badania archeomuzykologiczne nad fletniami Pana ze stanowiska Cahuachi, kultura Nasca (Peru)” (1 H01G 016 11) (lata 1996–1997)
- „Fletnia Pana w kulturach andyjskich. Badania porównawcze nad symboliką przestrzeni dźwiękowej”. (1 HO1H 011 16) (lata 1999–2001)
- „Ceramiczne instrumenty muzyczne kultury Nasca (Peru). Próba rekonstrukcji procesów projektowania zastosowanych przez wytwórców na podstawie właściwości dźwiękowych” (N N 109 217835) (lata 2008–2011)
Do pobrania: spis publikacji.
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3168-3460