Zespół Poniemnie

Zespół pieśni tradycyjnych „Poniemnie” powstał w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i od 2022 roku działa pod auspicjami Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce. Zespół tworzą studenci, absolwenci i pracownicy różnych wydziałów UW.

Repertuar zespołu to tradycyjne pieśni z terenu Poniemnia, śpiewane a cappella w lokalnych dialektach języka polskiego i białoruskiego. Zespół rekonstruuje repertuar, który był zbierany w ramach etnomuzykologicznych badań terenowych w dorzeczu rzeki Niemen i okolicach na terenie Białorusi.

„Poniemnie” ma już na swoim koncie nagrody w konkursie Stara Tradycja (2022) oraz wydaną płytę „Pieśni Poniemnia. Pieśni Beskidu Sądeckiego” (Wydawca: Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce, Uniwersytet Warszawski; numer ISBN: 978-83-67514-00-2). Za koncepcję oraz przygotowanie zespołu zespołu odpowiada Anastasiya Niakrasava.

Zespół tworzą: Edyta Bojanowska, Zuzanna Bolikowska, Barbara Kusińska, Anna Paczos, Bruno Stonek, Bartłomiej Sulich, Antonina Szczęsny, Szymon Żmijewski, Anastasiya Niakrasava.

Facebook: https://www.facebook.com/zespolponiemnie

Kontakt: poniemnie@gmail.com, a.niakrasava@uw.edu.pl

 

       

Recenzja płyty: Žičkienė A. (2023) “Reviving Songs from Panemunė”, Tautosakos darbai, 65, pp. 209-212. Doi: 10.51554/TD.23.65.12: https://www.journals.vu.lt/td/article/view/32747

Recenzja płyty: Tatyana Valodzina (2023), Pieśni Poniemnia. Pieśni Beskidu Sądeckiego. Wykorzystanie efektów badań etnomuzykologicznych w dydaktyce i projektach artystycznych. Koncepcja i opracowanie: Nasta Niakrasava. Mix: Tomasz Rogula, Tadeusz Sudnik. Nadkompozycja i przekształcenie dźwięków:Tadeusz Sudnik. Uniwersytet Warszawski, 2023. „ACTA ALBARUTHENICA” 23: 2023, s. 365-370. Doi: https://doi.org/10.31338/2720-698Xaa.23.19: http://www.albaruthenica.uw.edu.pl/pl/userfiles/downloads/AA_23_Zmiest.pdf

Recenzja płyty: Piotr Dorosz (2023), Recenzja/Na styku Kultur, „Pismo Folkowe”166 (3/2023), s. 39: https://www.publio.pl/pismo-folkowe,p1694132.html

Prof. dr hab. Piotr Dahlig o płycie: „The sound collections of traditional music play two roles – to be a monument of the past culture and to inspire its revived interpretation. The presented CD chooses the second option and is an example of the ethnomusicology applied. Field research can be divided into indirect and direct methods. The indirect strategy includes the technical equipment which gives an objective sound image while the direct one means a personal engagement of the ethnomusicologist into the original performance, his/her living practice together with the representatives of traditional culture. This CD combines both strategies and it not only preserves and revives a precious vocal repertoire of the Slavic cultures which was previously recorded in the original environment, but also promotes a culture competence and simply a joy of singing among students of the University of Warsaw. The presented results of the workshop led by Anastasyia Niakrasava in the Institute of Musicology is a „pearl” in the academic landscape and, particularly, reflect the structure of the University department which binds culture, art and music studies”. [Piotr Dahlig, Etnomuzykologia stosowana – ponowione ekspresje. W: Pieśni Poniemnia. Pieśni Beskidu Sądeckiego. Red.: Anastasiya Niakrasava. UW 2022, s. 13].