dr hab. Sylwia Makomaska

Absolwentka muzykologii na Wydziale Historycznym UW (2002) oraz politologii (specjalność: dziennikarstwo) w Collegium Civitas (2003). W 2008 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie dysertacji pt. Występowanie różnych rodzajów słuchu absolutnego w środowisku młodzieży polskich szkół muzycznych (promotor: prof. dr hab. Andrzej Rakowski), a w 2022 roku stopień doktora habilitowanego.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na szeroko rozumianej psychologii muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem psychoakustyki, poznawczej i społecznej psychologii muzyki, stosowanej psychologii muzyki, a także obejmują interdyscyplinarną problematykę dotyczącą wykorzystania muzyki w marketingu.

Jest autorką książki „Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu” (2021, Warszawa: Wydawnictwa UW) i kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularno-naukowych m.in. na temat słuchu absolutnego, fenomenu muzyki tła czy muzykoterapii. Aktywnie uczestniczyła w ponad 40 konferencjach naukowych. Jest członkiem European Society for the Cognitive Sciences of Music oraz Society for Interdisciplinary Musicology.

W 2010 roku odbyła staż dydaktyczny w Centre for International Research on Creativity Learning in Education (CIRCLE) na Roehampton University w Londynie (opiekun naukowy: prof. David J. Hargreaves). Uczestniczyła w realizacji projektów badawczych dotyczących percepcji wysokości muzycznej we współpracy z Katedrą Akustyki Muzycznej Uniwersytetu im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2013-2018 brała udział w międzynarodowym projekcie prowadzonym przez prof. Ken’ichi Miyazaki (Niigata University, Japonia) dotyczącym badań porównawczych nad występowaniem słuchu absolutnego w krajach europejskich i azjatyckich.

W latach 2017-2021 kierowała projektem badawczym „Tapeta akustyczna” w przestrzeni publicznej – od musique d’ameublement do audiomarketingu, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki (SONATA 12 nr 2016/23/D/HS2/01773).

Od 2013 roku koordynuje współpracę Instytutu Muzykologii z Fundacją „Jestem” , która wspiera osoby dorosłe zmagające się z chorobami przewlekłymi i nieuleczalnymi. Działa jako popularyzatorka nauki (m.in. we współpracy z Uniwersytetem Otwartym UW, Muzeum Chopina czy Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina) i ekspert z zakresu psychologii muzyki. Jest autorką koncepcji popularno-naukowego bloga Strefa Psychologii Muzyki (https://strefapsychologiimuzyki.imuz.uw.edu.pl/).

W latach 2012-17 pełniła funkcję wicedyrektora Instytutu Muzykologii (IMUZ) ds. studenckich.

Od 2022 roku jest koordynatorem ds. mobilności w IMUZ UW, a od 2023 roku opiekunem Koła Naukowego Psychologii Muzyki w IMUZ UW.

Do pobrania: spis publikacji.

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5565-3354