dr hab. Katarzyna Naliwajek
Ukończyła studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii UW, gdzie pracuje od roku 2007. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim muzykę XX wieku i współczesną, w szczególności polską, analizę i estetykę muzyki, operę, wraz z problematyką scenografii i kostiumografii, a także zagadnienia propagandy za pośrednictwem muzyki i sztuki. W centrum jej badań pozostaje historia muzyki w okupowanej Polsce lat 1939–45, w tym problematyka muzyki w obozach koncentracyjnych oraz zapomniana twórczość kompozytorska. Zrealizowała grant NCN dotyczący tej tematyki. Prowadzi też badania interdyscyplinarne, które zaowocowały jej publikacją Muzyka a światło (2022).
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Zarządu Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego (2004–2005; 2010–) i Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (od 2011).
Za swoje badania otrzymała szereg wyróżnień: Literacką Nagrodą Miasta Warszawy oraz Nagrodę „KLIO” w kategorii varsaviana (2015) za Warszawa 1939–1945. Okupacyjne losy muzyków (2014, współautorstwo z Elżbietą Markowską), Hosenfeld/Szpilman Gedenkpreis na Leuphana Universität Lüneburg (2011) za multimedialną wystawę Muzyka w okupowanej Polsce. 1939–1945 prezentowaną od 2010 w szeregu ośrodków niemieckojęzycznych (Hamburg, Kilonia, Berlin, Lüneburg, Görlitz, Peenemünde, Bregencja), nagrodę im. ks. profesora Hieronima Feichta (2009) za pracę doktorską Twórczość kompozytorska Konstantego Regameya w świetle jego koncepcji estetycznych (pod kierunkiem prof. dr hab. Macieja Gołąba), Nagrody Rektora UW (2016, 2023). Jej najnowsza książka, Sounds of Apocalypse (2022) była nominowana do Nagrody IS PAN.
Jej zaangażowanie w edukację muzyczną znajduje odzwierciedlenie w koncepcji strony internetowej www.muzykotekaszkolna.pl, przeznaczonej dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którą opracowała, stworzyła i nadzorowała w Narodowym Instytucie Audiowizualnym (2011-2012).
Oprócz tłumaczeń i licznych publikacji, m.in. do programów koncertowych i książeczek dla takich wytwórni jak Chandos, Dux, Channel Classics, Muso, Filharmonia Narodowa i innych instytucji, zaprezentowała wyniki swoich badań dotyczących muzyki polskiej przedstawiała m.in. w: Universität Salzburg (2006), Uniwersytecie Jagiellońskim (2007; 2012), University of London (2008), University of Bristol (2006; 2010), University of Manchester (2012, 2015), Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Georg-August-Universität Göttingen, w siedzibie Rady Europy w Strasbourgu, University of Oxford (2013), United States Holocaust Memorial Museum w Waszyngtonie (2014), gdzie przebywała na stypendium bdawczym, a także na zaproszenie Max-Planck-Institut für Bildungsforschung Berlin (2011), University of Arizona i Université Libre de Bruxelles (2013), Wiener Library for the Study of Holocaust and Genocide w Londynie (2015) oraz jako keynote speaker w University of London, Royal Holloway (2016), w Royal Northern College of Music in Manchester (2016), na zaproszenie Mémoire d’Auschwitz – Fondation Auschwitz w Brukseli oraz Historical Archive na University of Athens (2017), na Panteion University in Athens (2019), podczas Klara Festival w Brukseli, w Centre d’histoire de Sciences Po in Paris (2020), w Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenchaft Humboldt-Universität zu Berlin (2021, online), w Beethoven-Haus w Bonn (2022) oraz w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie (2023) i Paryżu (2024), a także na konferencji Music at the Periphery of Aesthetics (2024) i Songs and politics. Expressions, dynamics, consequences na Uniwersytecie Warszawskim (2025).
Jest kuratorką cyklu projekcji spektakli operowych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie. Jako kuratorka muzyczna w tym teatrze organizowała cykle koncertów, w tym z twórczością Adama Falkiewicza. Okazjonalnie pracuje jako dramaturżka; przygotowała m.in. rekonstrukcję (także nowy przekład i obsadę) Wariatki z Chaillot Jeana Giraudauxa z muzyką teatralną Witolda Lutosławskiego (2018, w Nowym Teatrze, reż. Krzysztof Garbaczewski). Współredagowała dwa tomy tekstów o muzyce nowej autorstwa wybitnego polskiego krytyka i muzykologa Andrzeja Chłopeckiego. W 2022 roku zredagowała i napisała przedmowę do polskiego przekładu Cours de composition musicale Antoine’a Reichy dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Lista publikacji dostępna jest na stronach:
ORCID iD://orcid.org/0000-0003-2450-9357
Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=9e_PTyUAAAAJ&hl=pl&oi=ao
https://www.researchgate.net/profile/Katarzyna-Naliwajek-2